ПЕДАГОГІЧНИЙ МАРАФОН «ARTS FOR HEARTS»

Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти в Україні
«ARTS FOR HEARTS»

Всеукраїнський проєкт «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS» направлено на розвиток інклюзивної мистецької освіти в мистецьких закладах України на основі кращих вітчизняних та європейських практик.

Проєкт надає можливість створити комунікаційну платформу для налагодження тривалого партнерства для розвитку інклюзивної освіти та мистецтва в Україні та стане підґрунтям формування позитивного ставлення суспільства, викладацько-учнівської спільноти, узагальнення та систематизація ефективного досвіду.

Дати проведення заходів 2019-2020

місто Одеса:
30.10.2019
31.10.2019 
Детальніше…

місто Харків:
20.11.2019

21.11.2019
Детальніше…

місто Львів:
06.12.2019 
07.12.2019 
Детальніше…

місто Дніпро:
26.02.2020 
Детальніше…

Онлайн-платформа Zoom:
І частина – 02, 03, 04 вересня 2020 р. 
Детальніше…

Онлайн-платформа Zoom:
ІІ частина – 16, 17, 18 вересня 2020 р. 
Детальніше…

Онлайн-платформа Zoom:
ІІІ частина – 30 вересня, 01, 02 жовтня 2020 р. 

30 жовтня 2019р. в Одеському інклюзивної-ресурсному центрі № 1 відкрився Всеукраїнський педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти «ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019».

У ньому взяли участь представники шкіл естетичного розвитку з різних областей: Одеської, Харківської, Дніпропетровської, Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Львівської та Кіровоградської.

«Наша мета популяризація художньої освіти, спрямованого на реалізацію освітніх програм, співпраця з органами самоврядування і захист прав дитини на освіту» – сказала ведуча марафону, директор ДМШ № 5 ім. Дунаєвського м.Харкова Оксана Кравчук. – «Одеса підтримала нашу ідею, надавши умови для проведення нашого марафону».

Директор державного науково-методичного центру культурно-мистецької освіти Марина Бриль закликала учасників марафону до обміну досвідом і практиками, які можуть бути відображені на сайті та у збірнику Всеукраїнської науково-практичної конференції «ІНКЛЮЗІЯ В МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ: ВИКЛИКИ, ПРАКТИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ».

Педагоги розповіли про свої напрацювання, успіхи в роботі з дітьми та вплив художнього освіту на розвиток дитини.

Директор одеського інклюзивного ресурсного центру № 1 Вікторія Пастерначенко провела екскурсію по центру, який має сучасне обладнання для розвитку дитини.

«За півроку роботи нашого центру, до нас звернулося понад 400 осіб», – розповіла Вікторія. – «Ми визначаємо яка освітня програма потрібна дитині, а також стимулюємо до розвитку дітей з інвалідністю. Завдяки ентузіазму та згуртованості нашої команди, ми почали також роботу з батьками, яким потрібна психологічна і моральна підтримка».

31 жовтня 2019р. Всеукраїнський педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти продовжив роботу в Центральній міській бібліотеці ім. І. Франка.

Директор департаменту культури та туризму Одеської міськради Тетяна Маркова вітала учасників марафону, які зібралися з усієї України і запропонувала проводити такі зустрічі щорічно. 

«Дуже важливо, що ми мали можливість спілкування, обміну досвідом, бачити, що зроблено в містах України і впроваджувати в свою роботу», – зазначила Тетяна Юріївна. – «Педагоги Одеси домоглися значних результатів в інклюзивну навчанні. Займаючись творчістю з нашими викладачами, діти з особливими потребами реалізують свої таланти. Ми пишаємося нашими переможцями різних конкурсів, де вони показують свою майстерність. У відкритому доступі для них спеціальні майданчики естетичного виховання. Ми відкрили в місті 3D об’єкти одеських пам’яток, які забезпечені шрифтом Брайля. У бюджеті держави закладені кошти для відвідування дітьми міст України. У нас же створені умови для людей з особливими потребами, розроблені спеціальні екскурсії, культурологічні маршрути для інвалідів-візочників. І ми з радістю поділимося досвідом роботи і візьмемо до уваги напрацювання колег інших міст».

Виставку, присвячену інклюзивної розвитку представила дріктор ЦБС для дорослих м. Одеси Наталія Кликова.

Про роботу з дітьми одеських інтернатів розповіла директор ДМШ № 8 Неля Фомицька, повідомивши, що найкраще діти розкриваються в колективі. І педагоги школи мають великий досвід в навчанні таких діток мистецтву. Юні таланти виступають на фестивалі «Фонтанська весна», на який Неля Фомицька запросила учасників педагогічного марафону.

Викладачі шкіл естетичного виховання Одеси поділилися своїми напрацюваннями в художньому вихованні дітей.

Учні шкіл показали свою майстерність музичними виступами.

20 та 21 листопада 2019 року у місті Харків відбулася «зупинка» Міжнародного проєкту «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019». Його мета полягає в стимуляції розвитку інклюзивної мистецької освіти в початкових мистецьких закладах країни, а конкретна ціль – узагальнення та систематизація педагогічного досвіду викладачів, що працюють з особливими дітьми, а також формування позитивного ставлення суспільства, викладацько-учнівської спільноти до інклюзивної освіти в мистецькій школі.

Організаторами марафону виступили Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти, громадська організація «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти», Департамент культури Харківської міської ради та Дитяча школа мистецтв № 5 ім. І.О.Дунаєвського м. Харкова. В рамках проекту його учасники – представники мистецьких шкіл та вишів, громадських та благодійних організацій (всього більше 70 осіб з різних міст України та зарубіжжя) мали змогу взяти участь у семінарах-практикумах, педагогічних читаннях, дискусійних сесіях, майстер-класах, круглих столах, концертах за участю учнів з особливими освітніми потребами, екскурсіях у спеціалізовані центри та навчальні заклади міста. Взагалі свої думки та теоретичні розробки з приводу інклюзивної освіти, практичні напрацювання з учнями з особливими освітніми потребами продемонстрували 24 спікери.

Підготовлена програма була дуже насиченою, тож «харківська зупинка» тривала два дні. Першою локацією став Палац культури Основ’янського району, подальша робота базувалася в стінах харківської спеціальної школи ім. В. Г. Короленка. Партнером проведення марафону виступила харківська бісквітна фабрика «Бісквіт-Шоколад», яка надала свою продукцію в якості заохочення спікерам та юним учасникам заходу – учням музичного відділу для дітей з вадами зору дитячої музичної школи №13 ім. М. Т. Коляди міста Харкова,  харківської спеціальної школи ім. В. Г. Короленко, а також як підтримку кава-брейку для всіх учасників.

Після завершення роботи у Харкові учасники поділилися власними думками, які можна виокремити у дві головні рубрики – «найбільш цікаве» та «корисні поради». Найбільш цікавим стала велика кількість корисної інформації, унікальної по своїй суті, різноманітна тематика виступів, особливо «вузьких» спеціалістів, тепла та дружня атмосфера, високий рівень організації марафону, обмін досвідом роботи краківської школи. Окремо було підкреслено той факт, що проект згуртував навколо себе професіоналів-однодумців – кожен з присутніх співчував проблематиці виступів спікерів. Найбільш теплі відгуки отримали презентації практичних напрацювань – майстер-класи та відеозаписи уроків з інклюзивними дітьми, знайомство з роботою музичного відділу для дітей з вадами зору дитячої музичної школи №13 ім. М. Т. Коляди міста Харкова та театру «Тимур» ім. В. Сідіна ПК Основ’янського району. Виступи окремих спікерів вразили слухачів найбільше, а саме Т. Житник, Л. Галенко, М. Дергач, С. Калібатайте, І. Сухленко, О. Кравчук, Г. Сагалової, А. Жилякова, О. Либо, П. Зоріної, Т. Суменко.

В якості корисних порад анкетовані особи запропонували більше уваги приділяти розробкам методик роботи з інклюзивними учнями на художніх дисциплінах, більш чіткого дотримання вимог регламенту та тематики виступів спікерів, збільшення кількості презентацій практичних напрацювань (майстер-класи, відео-уроки), систематично проводити заходи такої спрямованості та розширити їх географію, залучити до участі в марафоні викладачів за методикою Орфа та Монтессорі, оприлюднити тексти виступів у друкованому та цифровому варіантах, активно розробляти навчальні програми та дидактичні матеріали для інклюзивної освіти.

Підсумовуючи сказане, хочеться навести пряму мову учасників марафону, одна  яких метафорично зауважила, що «Це колосальний труд ˗ не тільки, щоб їх навчити, а й поруч з такими дітками самому навчитися не шкодувати їх, а захоплюватися ними, їх прагненням та бажанням вчитися. “Поспішайте робити добро!” (Ф.П.Гааз)». Слова іншої учасниці цілком виправдовують словосполучення «харківська зупинка марафону» ˗ «Протягом двох днів я відчула купу різних емоцій та відчуттів, за що дуже вдячна всім організаторам марафону! Це був якийсь новий етап в моєму житті, який змусив мене зупинитися,  переосмислити і переглянути багато речей». «Участь в семінарі дозволила оцінити свої власні можливості і сформувати для себе план подальшої роботи і розвитку. Найбільше мене вразила Харківська спеціальна школа ім. В. Г. Короленка ˗ колосальна робота викладачів цієї школи, дітки, які там навчаються, і їх концерт. Так само на мене справив особливе враження виступ керівника театру дітей «Тимур» Антона Жилякова. Думаю, що кожен з учасників марафону отримав для себе відповіді на питання, що цікавлять, зробив висновки для себе і надихнувся на плідну роботу!» ˗ натхненно розповіла ще одна учасниця.

Ну що ж – «потяг марафону» прямує до наступної зупинки – міста Львова, де  6-7 грудня 2019 року відбудеться завершення проекту. Висловлюємо щиру вдячність спікерам та слухачам, а також усім небайдужим до розвитку вітчизняної інклюзивної освіти!

Міжнародний проєкт «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019» у грудні 2019 р. добіг свого завершення. 

Захід відбувався протягом двох днів на головних «майданчиках» позашкільної початкової та спеціалізованої мистецької освіти м. Львова:
6 грудня у Центрі творчості дітей та юнацтва Галичини;
7 грудня у Львівській середній спеціалізованій музичній школі-інтернаті імені Соломії Крушельницької.

Протягом днів марафону організаторам – Державному науково-методичному центру змісту культурно-мистецької освіти Міністерства культури України, Громадській організації «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти» та Дитячій школі мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського м. Харкова, Львівській музичній школі № 6 ім. Богдана-Юрія Янівського –  вдалось створити середовище однодумців, що об’єднало небайдужих викладачів, батьків, представників органів влади та громадськості до впровадження інклюзивних форм роботи в системі мистецької освіти.

Географія учасників була представлена Харківською, Дніпропетровською, Закарпатською, Донецькою, Житомирською, Миколаївською, Львівською, Рівненською, Івано Франківською, Вінницькою, Хмельницькою, Запорізькою, Чернівецькою, Одеською, Волинською, Херсонською та Чернігівською областями.

Загалом у марафоні взяли участь 115 осіб: 31 доповідач та 84 слухача.

Спілкування та обмін досвідом проходили у форматі семінарів-практикумів, педагогічних читань, дискусійних сесій, майстер-класів, круглих столів, концерту за участю учнів з особливими освітніми потребами.

Відбулися також скайп-включення з батьками учнів з особливими освітніми потребами та викладачами з мистецьких закладів м. Вільнюса (Литва), м. Харкова, м. Вашківці Вижницького району Чернівецької області.

Цікаві форми та теми доповідей, презентацій та майстер-класів були представлені учасниками, серед яких виступи:
– Назар Лілії Йосипівни, викладачки-методистки Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Соломії Крушельницької, кандидатки мистецтвознавства, доцентки кафедри історії музики Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, яка представила доповідь на тему: «Принципи та методи музичної арттерапії як необхідна складова педагогічної діяльності в інклюзивній мистецькій освіті»;
– Завацької Олени Юріївни, викладачки по класу вокалу вищої категорії, викладачки-методистки Дитячої музичної школи № 1, м. Миколаїв, яка провела майстер-клас з ученицею мистецької школи на тему: «Інклюзивне музичне виховання: значення розспівування в постановці голосу як форма роботи з дітьми, які мають фізичні вади»;
– Ахекян Ірини Агасіївни, викладачки-методистки по класу фортепіано Львівської державної музичної школи № 1 ім. А. Кос-Анатольського, яка представила свій досвід роботи з незрячими дітьми в класі фортепіано;
– Закопець Людмили Степанівни, викладачки-методистки по класу фортепіано Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької, заслуженої діячки мистецтв України, яка провела майстер-клас з ученицею мистецької спеціалізованої школи третього року навчання по класу фортепіано;
– Нікіфорука Анатолія Михайловича, викладача-методиста по класу баяну, акордеону Хмельницького музичного коледжу ім. Владислава Заремби, який розповів про використання нотної системи Луї Брайля в підготовці музиканта з вадами зору;
– Породько Мар’яни Ігорівни, ерготерапевтки, логопеда, викладачки кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи Львівського національного університету ім. Івана Франка, керівниці програми фізичної реабілітації ГО «Справа Кольпінга в Україні», яка представила доповідь щодо сенсорного та психомоторного розвитку дітей з розладами аутистичного спектру;
– Одарченко Людмили Григорівни, викладачки вищої категорії по класу фортепіано Державної дитячої школи мистецтв № 6 імені Богдана-Юрія Янівського м. Львів (авторки методичних посібників «Перші уроки гри на фортепіано», «Вчуся акомпанувати»), яка працює з дітьми з аутичними розладами та синдромом Дауна.

Представники Дитячої школи мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського м. Харкова на чолі з директором Кравчук Оксаною Вікторівною презентували результати навчальної поїздки-стажування як знайомства з системою Музичної школи І ступеню ім. майора Г. Г. Барановського в Центрі для сліпих та слабозорих в Кракові в Польщі.

Найбільш учасників марафону вразив концерт дітей з особливими освітніми потребами, на якому було представлено вокальні, інструментальні номери, номери з колективного музикування та декламації.

Під час проведення заходів останньої сесії марафону учасники заповнили анкети, у яких поділилися своїми враженням. Щирість, безпосередність, відкритість доповідачів та батьків особливих дітей  – це риси, які відмітили учасники. Дуже вразив виступ Соломії Чубай, яка «створила неймовірний проєкт» «Колискова для Олекси» по роботі з аутистами. Також сподобалася позитивна атмосфера заходу, запам’яталися життєві приклади, що побудовані на власному досвіді. Одна з учасниць написала у своєму дописі:  «Треба не зупинятись на досягнутому, продовжувати розвивати розпочату справу, якомога більше поширювати думку в суспільстві про необхідність інклюзивного мистецтва». Сподіваємося, що актуальність теми семінару, насиченість, змістовність, інформативність тем, які звучали на ньому, стануть поштовхом до нових кроків в напрямку розбудови інклюзивної мистецької освіти.

Завершився Міжнародний проєкт «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019», який був спрямований на розвиток інклюзивної мистецької освіти в початкових мистецьких закладах країни. Після кожної «зупинки» марафону усі бажаючі з числа учасників мали змогу пройти анкетування, висловити свої враження від побаченого та почутого а також зробити конкретні побажання. За результатами обговорень, анкетних опитувань було вирішено, що необхідно:

  1.     Залучати практикуючих психологів та працівників інклюзивно-ресурсних центрів до участі у подібних заходах з ціллю обміну досвідом та надання конкретних практичних порад щодо роботи з учнями з особливими освітніми потребами.
  2.     Розширити часові межі проведення заходів інклюзивно-педагогічних марафонів для більш повного та ретельного охоплення обраної проблематики.
  3.     Включити до програми інклюзивно-педагогічних марафонів педагогічний досвід роботи з учнями, що хворіють на ДЦП.
  4.     Збільшити кількість майстер-класів у змісті програм марафону для наочної демонстрації практичних методів роботи з особливими дітьми.
  5.     Оприлюднювати збірки науково-методичних матеріалів у друкованому та цифровому вигляді, які створювати на основі проведених семінарів. Розміщувати відеозаписи майстер-класів та тематичних доповідей в інтернет-середовищі. Ділитися та обмінюватися методичними розробками.
  6.     Додати до роботи семінарів та марафонів тематику групових занять з особливими учнями.
  7.     Проводити подібні заходи спеціально для батьків дітей з особливими освітніми потребами.
  8.     Запрошувати іноземних колег до участі у семінарах та педагогічних марафонах.
  9. Розробляти нормативно-правову базу з організації інклюзивної форми навчання в мистецькій освіті.
  10. Приділяти увагу створенню адаптованих навчальних/авторських програм для учнів з особливими освітніми потребами.
  11. Внести пропозиції до положення про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти в галузі культури щодо заохочення викладачів до розроблення та впровадження методик роботи з учнями з особливими освітніми потребами.
  12. Розпочати підготовку студентів до роботи з  учнями з особливими освітніми потребами в закладах фахової передвищої та вищої освіти.
  13. Залучати адміністративні структури до забезпечення якісних освітніх послуг у системі інклюзивної освіти.
  14. Продовжувати інформаційну роботу щодо формування позитивного ставлення суспільства, викладацько-учнівської спільноти до інклюзивної освіти в мистецькій школі, а також узагальнення та систематизацію педагогічного досвіду викладачів, що працюють з особливими дітьми.

26.02.2020 р. в м. Дніпрі на базі Міського комунального закладу культури «Дніпровська дитяча музична школа № 15» в рамках Міжнародного проєкту «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS Одеса-Харків-Львів-Дніпро 2019-2020» відбувся семінар Міжнародний семінар-практикум «Розвиток інклюзивної початкової мистецької освіти».

 

Організатори заходу:
– Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
– Управління культури департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
– Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти.
– Комунальне підприємство спеціалізований мистецький навчальний заклад «Дитяча школа мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського» Харківської міської ради.
– Громадська організація «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти».

На семінарі доповідали спікери з різних міст України (Київ, Львів, Харків, Дніпро).

Державний науково-методичний центр представила Світлана Миколаївна Трускалова (методист вищої категорії відділу формування і моніторингу змісту та якості культурно-мистецької освіти).

Міжнародний семінар-практикум «Розвиток інклюзивної початкової мистецької освіти» – це платформа для підвищення професійної майстерності викладачів мистецьких навчальних закладів які впроваджують інклюзивне навчання та визначають ключові проблемні питання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

У семінарі взяли участь понад 200 слухачів серед яких – викладачі мистецьких навчальних закладів та всі зацікавлені в розвитку інклюзивного навчання у закладах освіти.

Джерело

І ЧАСТИНА

2 – 4 вересня 2020 року відбулася І частина Міжнародного педагогічного марафону «ARTS FOR HEARTS 2020» в онлайн форматі на платформі ZOOM за фінансової підтримки Українського культурного фонду Міністерства культури та інформаційної політики України. З 10.00 до 15.00 до педагогічного заходу мали змогу долучитися всі зацікавлені: керівники та викладачі мистецьких шкіл України, батьки, психологи, митці та спеціалісти органів управлінь різних рівнів. 

Мета заходу полягала в стимуляції розвитку інклюзивної мистецької освіти в початкових мистецьких закладах країни, узагальненні та систематизації педагогічного досвіду викладачів, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, а також у формуванні позитивного ставлення суспільства, викладацько-учнівської спільноти до інклюзивної освіти в мистецькій школі.

Організаторами марафону є Дитяча школа мистецтв №5 імені І.О.Дунаєвського міста Харкова, Відділ культури по Слобідському району Департаменту культури Харківської міської ради як переможці конкурсу в програмі «Н.О.Р.Д» Українського культурного фонду з проєктом «Міжнародний педагогічний марафон ARTS FOR HEARTS 2020». Партнерами проєкту виступили Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти, громадська організація «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти», Департамент культури Харківської міської ради.

Ведуча марафону – Оксана Кравчук, директор Дитячої школи мистецтв №5 імені І.О.Дунаєвського м. Харкова.

З вітальними словами до учасників звернулися:

Богдан Ховзун – голова ГО «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти», директор Львівської державної музичної школи №6 ім. Б.-Ю. Янівського м. Львова;

Соломія Чубай – музикант, вокалістка гурту «Джалапіта», продюсер літературно-музичних проєктів м. Львова;

Зоя Колеснікова – директор Дитячої музичної школи №13 ім. М.Т.Коляди м. Харкова;

Леонід Бицюра – заступник Тернопільського міського голови.

Марина Бриль – директор Державного науково-методичного центру змісту культурно-мистецької освіти, кандидат психологічних наук, заслужений працівник культури України – мала перший виступ, який став підгрунтям для успішної роботи І частини марафону, вона представила інформаційну складову, успіхи, покрокові досягнення з розвитку інклюзивної мистецької освіти в Україні та задала позитивний тон заходу.

У рамках І частини проєкту своїм досвідом роботи, теоретичними розробками, цілями на майбутнє, практичними напрацюваннями з учнями з особливими освітніми потребами продемонстрували 18 спікерів.

Висловлювати власні думки слухачі могли в чаті ZOOM та заповнюючи анкету учасника. Найбільш теплі відгуки отримали:

  • презентації практичних напрацювань;
  • майстер-класи та відеозаписи уроків з дітьми з особливими освітніми потребами;
  • знайомство з роботою музичного відділу для дітей з вадами зору дитячої музичної школи №13 ім. М.Т.Коляди м. Харкова;
  • виступи 
    * Влади Бучко – піаністки, лауреата міжнародних конкурсів (Італія, Іспанія, Франція), ведучої та експерту фестивалю креативної музичної педагогіки м. Києва; 
    * Маріанни Смбатян – художниці, режисерки, акторки та сценаристки театру, кореспондентки, волонтерки, оганізаторки соціального проєкту «Сильні Духом» м. Запоріжжя; 
    * Марини Ревенко – художнього керівника та режисера театрудля дітей з особливими освітніми потребами («Особливий театр»), керівника Вінницького Благодійного Фонду Розвитку Людини м. Вінніця; 
    * Садівничої Олени – завідувачки теоретичного відділу Дитячої музичної школи №39 м. Києва, викладача-методиста; 
    * Людмили Закопець – викладача Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. С. Крушельницької, викладача-методиста, заслуженого діяча мистецтв України.

Під час виступів спікерів було презентовано різні форми роботи в ансамблях, організацію вільного театрально-творчого простору для дітей з особливими освітніми потребами, розглянуто питання про особливості інклюзивного навчання в музичній школі, про зміну філософії відношення до дітей з особливими освітніми потребами в суспільстві, про розвиток емоційного інтелекту, арттерапію, артсинтезтерапію, кінотерапію, музикотерапію,медіакомпетентності тощо.

 02 вересня 2020 р.

 03 вересня 2020 р.

 04 вересня 2020 р.

ІІ ЧАСТИНА

ІІ частина Міжнародного педагогічного марафону «ARTS FOR HEARTS 2020» проходила 16 – 18 вересня  2020 року в онлайн форматі на платформі ZOOM за фінансової підтримки Українського культурного фонду Міністерства культури та інформаційної політики України.

Протягом трьох днів з 10.00 до 15.00 всі зацікавлені керівники та викладачі мистецьких шкіл України, батьки, психологи, митці та спеціалісти органів управлінь сфери освіти та культури мали змогу долучитися до педагогічного заходу.

Модератором заходів ІІ частини марафону була Оксана Кравчук – директор Дитячої школи мистецтв №5 ім. І.О.Дунаєвського м. Харкова.

З вітальними словами до учасників звернулися:
Анатолій Яловий – голова Дніпропетровської обласної організації профспілок працівників культури України;

Богдан Ховзун – голова ГО «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти», директор Львівської державної музичної школи №6 ім. Б.Ю. Янівського м. Львова;

Людмила Крижалко – заступник директора Департаменту культури та туризму Одеської міської ради;

Марина Бриль – директор Державного науково-методичного центру змісту культурно-мистецької освіти.

У рамках ІІ частини проєкту 18 спікерів продемонстрували свій досвід роботи, теоретичні розробки, своє бачення інклюзивної освіти, практичні напрацювання з учнями з особливими освітніми потребами, обговорили цілі на майбутнє.

Анатолій Яловий – голова Дніпропетровської обласної організації профспілок працівників культури України привітав учасників проєкту та у своїй промові підсумував, що розвиток інклюзивної мистецької освіти зможе досягнути великого розвитку шляхом залучення всіх зацікавлених осіб: від учнів, батьків, викладачів до представників центральних та місцевих органів влади, створивши нові програми, які будуть стимулювати запровадження інклюзивного навчання в мистецьких закладах України.

Підготовлена програма була насиченою за різними спеціалізаціями, побудована так, щоб можливості розвитку та запровадження навчання учнів з особливими освітніми потребами вже зараз втілювалися в життя мистецьких шкіл.

Найбільш теплі відгуки отримали презентації практичних напрацювань – майстер-класи та відеозаписи уроків з дітьми з особливими освітніми потребами, знайомство з роботою музичного відділу для дітей з вадами зору дитячої музичної школи №13 ім. М.Т. Коляди м. Харків.

Олеся Ольховська – викладач по класу фортепіано КПСМНЗ «ДМШ №13 ім. М. Т. Коляди» (м. Харків) презентувала «Особистісно орієнтований підхід до навчання дітей з різними особливостями психофізичного розвитку». Досвід організації роботи та навчання з дітьми з особливими потребами міста Одеси був представлений Вікторією Пастерначенко – директором, Світланою Трапезниковой – вчителем-реабілітологом, Ангеліною Лобко – дефектологом Інклюзивно-ресурсного центру №1, Нелею Фоміцькою – директором КПНЗ ДМШ №8 разом з колективом. Оособливо слухачам запам’ятався виступ Людмили Ковченко – викладача ДМШ №8, автора інклюзивної методики навчання для слабозорих дітей.

Лілія Назар – викладач Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Соломії Крушельницької, викладач-методист, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри історії музики Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка – у своїй доповіді «Універсалізм музичного мистецтва та застосування його виняткових комунікативних властивостей в інклюзивній освіті» підвела проміжний підсумок проєкту та надихнула учасників продовжити самоосвіту в сфері інклюзивної мистецької освіти.

Людмила Закопець – викладач Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. С. Крушельницької, викладач-методист, заслужений діяч мистецтв України – продовжила знайомство зі своєю унікальною практикою та своєю методикою роботи.

Ірина Ахекян – викладач по класу фортепіано Львівської державної музичної школи №1 ім. А. Кос-Анатольського, викладач-методист – у доповіді «Імпровізація як складова частина розвитку творчої особистості учня-піаніста з порушенням зору» презентувала свою роботу з дуетом учнів на основі розробленого нею збірника творів.

Родзинкою ІІ частини проєкту став виступ Хав’єра Дона Лукаса Пелайо – музиканта, викладача з міста Хуарес (Мексика), який має свій унікальний метод навчання дітей з РАС, та Олени Тумилович, Томаша Сочек – викладачів музичної школи Майора Хенрика Ієроніма Барановського з Кракова (Польща), які мають досвід роботи з учнями з особливими освітніми потребами.

Слухачі отримали унікальну різноманітну інформацію від «вузьких» спеціалістів. У коментарях учасники відмітили високий рівень організації марафону.

Загалом до перегляду марафону онлайн на різних платформах долучилися більше 21000 осіб. Після ІІ частини анкету заповнили 460 осіб, на питання «Чи змінилось Ваше ставлення до дітей з інвалідністю?» 84,3 % відповіли «так».

Слухачі та доповідачі ділилися власними думками в чаті системи ZOOM, на офіційній сторінці в мережі Фейсбук «Дитяча школа мистецтв № 5 ім. І.О.Дунаєвського м. Харків Україна», заповнюючи анкети. До того ж вони мають можливість продовжити спілкування, долучившись до загальнодоступної групи в мережі Фейсбук «Інклюзивній мистецькій освіті в Україні бути», яка вже об’єднала 1639 учасників.

 16 вересня 2020 р.

 17 вересня 2020 р.

 18 вересня 2020 р.

ІІІ ЧАСТИНА

Завершився останній ефір ІІІ частини Міжнародного педагогічного марафону «ARTS FOR HEARTS 2020». 

Модератором марафону була Оксана Кравчук – директор Дитячої школи мистецтв №5 ім. І.О.Дунаєвського м. Харків.

З вітальними словами до учасників зверталися:

Анатолій Яловий – голова Дніпропетровської обласної організації профспілок працівників культури України м. Дніпро.

Богдан Ховзун – голова ГО «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти», директор Львівської державної музичної школи №6 ім. Б.Ю. Янівського м. Львова.

Людмила Крижалко – заступник директора Департаменту культури та туризму Одеської міської ради м. Одеса.

Марина Бриль – директор Державного науково-методичного центру змісту культурно-мистецької освіти м. Київ.

Соломія Чубай – музикант, вокалістка гурту “Джалапіта”, продюсер літературно-музичних проєктів м. Львова.

Зоя Колеснікова  – директор Дитячої музичної школи №13 ім. М.Т. Коляди м. Харків.

Леонід Бицюра – заступник Тернопільського міського голови.

Ольга Россошанська – перший заступник Голови Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти  м. Київ.

Євген Хорошилов – начальник управління культури Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Тетяна Мараховська – заступник директора Департаменту культури Харківської міської ради.

Лілія Назар – викладач Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Соломії Крушельницької, викладач-методист, кандидат мистецтвознавства,  доцент кафедри історії музики Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка.

У марафоні в якості спікерів взяли участь 45 доповідачів з України та 5 – з Польщі, Мексики, Литви та Ізраїлю. Кожен фахівець поділився своїм безцінним досвідом роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП). Були озвучені теоретичні відомості, практичні поради, методичні аспекти, продемонстровані відкриті уроки та систематизована інформація у вигляді презентацій. За підсумками марафону накопичилась величезна кількість корисних порад для викладачів мистецьких шкіл, що вже займаються з дітьми з особливими освітніми потребами, або планують у майбутньому.

 30 вересня 2020 р.

01 жовтня 2020 р.

 02 жовтня 2020 р.

ЗАКЛЮЧНА ІНФОРМАЦІЙНА ЗУСТРІЧ

08 жовтня 2020 р. відбулась заключна інформаційна зустріч організаторів і партнерів.

Онлайн трансляція відбувалась на ФБ сторінці Дитяча школа мистецтв 5 Дунаєвського м. Харків Україна з 10.00 до 10.30 

Детальніше…

На наших вересневих та жовтневих ефірах спікерами були: Марина Бриль (м. Київ), Марина Ревенко (м. Вінниця), Ірина Орленко (м. Одеса), Світлана Музикус (м. Миколаїв), Маріанна Смбатян (м. Запоріжжя), Лариса Оксимець (с. Велика Олександрівка, Київська обл.), Вікторія Чуркіна (м. Харків), Ірина Сухленко (м. Харків), Олеся Ольховська (м. Харків), Оксана Кравчук (м. Харків), Ольга Бражниченко (м. Дніпро), Владислава Бучко (м. Київ), Людмила Закопець (м. Львів), Алевтина Шугай (м. Харків), Наталя Івашура (м. Харків), Олена Садівнича (м. Київ), Вікторія Пастерначенко (м.Одеса),  Ангеліна Лобко (м.Одеса), Соломія Чубай (м. Львів), Хав’єр Дон Лукас Пелайо (м. Хуарес, Мексика), Маргарита Дергач (м. Запоріжжя), Олена Тумилович (м. Краків, Польща), Ірина Ахекян (м. Львів), Світлана Трапезникова (м. Одеса), Фоміцька Неля (м. Одеса), Христина Наломенко (м. Одеса), Тетяна Задорожко (м. Одеса), Людмила Ковченко (м. Одеса), Наталія Немогуща (м. Одеса), Олена Тананайко (м. Одеса), Віталій Сандуца (м. Одеса), Олена Сандуца (м. Одеса), Тетяна Сметаніна (м. Одеса), Анастасія Ангелова (м. Харків), Людмила Ковченко (м. Одеса), Лілія Назар (м. Львів), Ольга Мозіль (м. Львів), Корнієнко Марія (м.Харків), Кукушкіна Галина (м. Чорноморськ), Алла Коновалова (м. Харків), Олена Підгорнова (м. Харків), Бакшеєв Ілля (м. Харків), Наталія Стірт ( м. Хайфа, Ізраїль), Олена Дiдух (м. Ковель),  Олена Підгорна (м. Харків), Поліна Зоріна (м. Харків), Сабіна Колібатайде (м. Вільнюс, Литва), Лариса Калініна (м. Миколаїв), Лілія Назар (м. Львів), Томаш Сочек (м. Краків, Польща).

Кожен ефір переглянули близько 4,5-7 тис осіб на сторінці у Facebook, а загалом близько 39 тис. осіб. Географія наших слухачів охопила ледь не всю країну, завдяки формату проведення проєкту – онлайн.

Міжнародний педагогічний марафон «ARTS FOR HEARTS 2020» не про суху теорію, він про зворушливі історії перемог дітей з інвалідністю та їх викладачів, він про пошуки важливих і необхідних рішень, про акти доброти і людяності, єднання і безумовну любов. Ми впевнені, що всі фахівці прикладами своєї роботи змогли донести до кожного слухача важливий меседж, який допоможе зруйнувати стереотипи суспільства у питаннях людей з інвалідністю. Учасники проєкту змогли побувати за лаштунками процесу мистецького виховання дітей з особливими освітніми потребами, а не лише спостерігати за результатами кропіткої праці. Спікери розповідали про свій досвід без прикрас, відкрито говорили про труднощі та невдачі, що їх спіткали на початку шляху. Це допоможе іншим викладачам більш реально оцінити ситуацію і знайти вірне рішення.

Ми вважаємо вже великою перемогою те, що наш марафон надихнув багатьох викладачів мистецьких шкіл розпочати роботу з дітьми з ООП. Близько 200 учасників проєкту відмічають в опитувальній анкеті, що готові працювати з такими дітьми. 85% глядачів змінили своє ставлення до навчання  дітей з інвалідністю разом з нейротиповими однолітками. Багато спікерів підкреслювали, що робота з дітьми з інвалідністю – це не страшно, якщо педагог відчуває, що він не байдужий до історій таких дітей, якщо він хоче допомогти, то обов’язково потрібно спробувати. Вже зараз такий викладач заручиться підтримкою його колег і наш марафон цьому посприяв та об’єднав відкритих до діалогу педагогів.

Проєктна команда також завдячує інформаційній підтримці голів міських та обласних рад, керівникам мистецьких шкіл, що допомогли розповсюдити відомості стосовно проведення марафону.

Безліч теплих відгуків глядачі залишили на пошті arts.for.hearts202@gmail.com, під дописами та відео на Facebook, в офіційних та неформальних зверненнях до керівника проєкту. Велика зацікавленість аудиторії не вщухала до останнього дня ефірів та свідчить про актуальність теми інклюзивної освіти серед викладачів мистецьких шкіл та усіх зацікавлених осіб, а отже зусилля не були даремними.

Це були дуже емоційні, насичені зустрічі. Але на цьому проєкт не закінчується, попереду багато нових звершень, дуже завдячуємо усім, хто був причетний до Міжнародного педагогічного марафону «ARTS FOR HEARS 2020». Він допоміг знайти нових друзів, однодумців, партнерів, розширити горизонти уявлень про мистецьку освіту дітей з інвалідністю, узагальнити методики викладання, набути нових компетенцій, створити об’єднане середовище фахівців з України та з-закордону, віднайти щось нове, що відбилося у душі.

Отож, ми не кажемо: «Бувайте», ми кажемо: «До нових зустрічей»!

КОНТАКТИ

Сайт школи:
http://dshm5.com.ua/o_nas/i_o__dunaevskiy_i_harkov.html

Офіційна сторінка ДШМ №5 ім. І.О.Дунаєвського у Facebook:
https://www.facebook.com/artshkola5kharkiv

Електронна пошта:
arts.for.hearts.2020@gmail/com

Youtube канал:
https://www.youtube.com/channel/UCgYCD0Fx8XJbczwmlBRoTDA

Телефони:
067 290 87 15 (+ вайбер)
063 684 41 80 (+ вайбер)

Електронні адреси учасників (Excel)