ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ МАРАФОН. ЛЬВІВ-2019

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ МАРАФОН. ЛЬВІВ-2019

Міжнародний проєкт «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019» у грудні 2019 р. добіг свого завершення. 

Захід відбувався протягом двох днів на головних «майданчиках» позашкільної початкової та спеціалізованої мистецької освіти м. Львова:
– 6 грудня у Центрі творчості дітей та юнацтва Галичини;
– 7 грудня у Львівській середній спеціалізованій музичній школі-інтернаті імені Соломії Крушельницької.

Протягом днів марафону організаторам – Державному науково-методичному центру змісту культурно-мистецької освіти Міністерства культури України, Громадській організації «Всеукраїнська асоціація закладів мистецької освіти» та Дитячій школі мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського м. Харкова, Львівській музичній школі № 6 ім. Богдана-Юрія Янівського –  вдалось створити середовище однодумців, що об’єднало небайдужих викладачів, батьків, представників органів влади та громадськості до впровадження інклюзивних форм роботи в системі мистецької освіти.

Географія учасників була представлена Харківською, Дніпропетровською, Закарпатською, Донецькою, Житомирською, Миколаївською, Львівською, Рівненською, Івано Франківською, Вінницькою, Хмельницькою, Запорізькою, Чернівецькою, Одеською, Волинською, Херсонською та Чернігівською областями.

Загалом у марафоні взяли участь 115 осіб: 31 доповідач та 84 слухача.

Спілкування та обмін досвідом проходили у форматі семінарів-практикумів, педагогічних читань, дискусійних сесій, майстер-класів, круглих столів, концерту за участю учнів з особливими освітніми потребами.

Відбулися також скайп-включення з батьками учнів з особливими освітніми потребами та викладачами з мистецьких закладів м. Вільнюса (Литва), м. Харкова, м. Вашківці Вижницького району Чернівецької області.

Цікаві форми та теми доповідей, презентацій та майстер-класів були представлені учасниками, серед яких виступи:
Назар Лілії Йосипівни, викладачки-методистки Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Соломії Крушельницької, кандидатки мистецтвознавства, доцентки кафедри історії музики Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, яка представила доповідь на тему: «Принципи та методи музичної арттерапії як необхідна складова педагогічної діяльності в інклюзивній мистецькій освіті»;
Завацької Олени Юріївни, викладачки по класу вокалу вищої категорії, викладачки-методистки Дитячої музичної школи № 1, м. Миколаїв, яка провела майстер-клас з ученицею мистецької школи на тему: «Інклюзивне музичне виховання: значення розспівування в постановці голосу як форма роботи з дітьми, які мають фізичні вади»;
Ахекян Ірини Агасіївни, викладачки-методистки по класу фортепіано Львівської державної музичної школи № 1 ім. А. Кос-Анатольського, яка представила свій досвід роботи з незрячими дітьми в класі фортепіано;
Закопець Людмили Степанівни, викладачки-методистки по класу фортепіано Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької, заслуженої діячки мистецтв України, яка провела майстер-клас з ученицею мистецької спеціалізованої школи третього року навчання по класу фортепіано;
Нікіфорука Анатолія Михайловича, викладача-методиста по класу баяну, акордеону Хмельницького музичного коледжу ім. Владислава Заремби, який розповів про використання нотної системи Луї Брайля в підготовці музиканта з вадами зору;
Породько Мар’яни Ігорівни, ерготерапевтки, логопеда, викладачки кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи Львівського національного університету ім. Івана Франка, керівниці програми фізичної реабілітації ГО «Справа Кольпінга в Україні», яка представила доповідь щодо сенсорного та психомоторного розвитку дітей з розладами аутистичного спектру;
Одарченко Людмили Григорівни, викладачки вищої категорії по класу фортепіано Державної дитячої школи мистецтв № 6 імені Богдана-Юрія Янівського м. Львів (авторки методичних посібників «Перші уроки гри на фортепіано», «Вчуся акомпанувати»), яка працює з дітьми з аутичними розладами та синдромом Дауна.

Представники Дитячої школи мистецтв № 5 ім. І. О. Дунаєвського м. Харкова на чолі з директором Кравчук Оксаною Вікторівною презентували результати навчальної поїздки-стажування як знайомства з системою Музичної школи І ступеню ім. майора Г. Г. Барановського в Центрі для сліпих та слабозорих в Кракові в Польщі.

Найбільш учасників марафону вразив концерт дітей з особливими освітніми потребами, на якому було представлено вокальні, інструментальні номери, номери з колективного музикування та декламації.

Під час проведення заходів останньої сесії марафону учасники заповнили анкети, у яких поділилися своїми враженням. Щирість, безпосередність, відкритість доповідачів та батьків особливих дітей  – це риси, які відмітили учасники. Дуже вразив виступ Соломії Чубай, яка «створила неймовірний проєкт» «Колискова для Олекси» по роботі з аутистами. Також сподобалася позитивна атмосфера заходу, запам’яталися життєві приклади, що побудовані на власному досвіді. Одна з учасниць написала у своєму дописі:  «Треба не зупинятись на досягнутому, продовжувати розвивати розпочату справу, якомога більше поширювати думку в суспільстві про необхідність інклюзивного мистецтва». Сподіваємося, що актуальність теми семінару, насиченість, змістовність, інформативність тем, які звучали на ньому, стануть поштовхом до нових кроків в напрямку розбудови інклюзивної мистецької освіти.

ПІДСУМКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ МАРАФОНУ:

Завершився Міжнародний проєкт «Педагогічний марафон розвитку інклюзивної початкової мистецької освіти ARTS FOR HEARTS: Одеса-Харків-Львів-2019», який був спрямований на розвиток інклюзивної мистецької освіти в початкових мистецьких закладах країни. Після кожної «зупинки» марафону усі бажаючі з числа учасників мали змогу пройти анкетування, висловити свої враження від побаченого та почутого а також зробити конкретні побажання. За результатами обговорень, анкетних опитувань було вирішено, що необхідно:

  1.     Залучати практикуючих психологів та працівників інклюзивно-ресурсних центрів до участі у подібних заходах з ціллю обміну досвідом та надання конкретних практичних порад щодо роботи з учнями з особливими освітніми потребами.
  2.     Розширити часові межі проведення заходів інклюзивно-педагогічних марафонів для більш повного та ретельного охоплення обраної проблематики.
  3.     Включити до програми інклюзивно-педагогічних марафонів педагогічний досвід роботи з учнями, що хворіють на ДЦП.
  4.     Збільшити кількість майстер-класів у змісті програм марафону для наочної демонстрації практичних методів роботи з особливими дітьми.
  5.     Оприлюднювати збірки науково-методичних матеріалів у друкованому та цифровому вигляді, які створювати на основі проведених семінарів. Розміщувати відеозаписи майстер-класів та тематичних доповідей в інтернет-середовищі. Ділитися та обмінюватися методичними розробками.
  6.     Додати до роботи семінарів та марафонів тематику групових занять з особливими учнями.
  7.     Проводити подібні заходи спеціально для батьків дітей з особливими освітніми потребами.
  8.     Запрошувати іноземних колег до участі у семінарах та педагогічних марафонах.
  9. Розробляти нормативно-правову базу з організації інклюзивної форми навчання в мистецькій освіті.
  10. Приділяти увагу створенню адаптованих навчальних/авторських програм для учнів з особливими освітніми потребами.
  11. Внести пропозиції до положення про атестацію педагогічних працівників закладів (установ) освіти в галузі культури щодо заохочення викладачів до розроблення та впровадження методик роботи з учнями з особливими освітніми потребами.
  12. Розпочати підготовку студентів до роботи з  учнями з особливими освітніми потребами в закладах фахової передвищої та вищої освіти.
  13. Залучати адміністративні структури до забезпечення якісних освітніх послуг у системі інклюзивної освіти.
  14. Продовжувати інформаційну роботу щодо формування позитивного ставлення суспільства, викладацько-учнівської спільноти до інклюзивної освіти в мистецькій школі, а також узагальнення та систематизацію педагогічного досвіду викладачів, що працюють з особливими дітьми.